Reklama [góra]

Kolejne kilometry tras rowerowych coraz bliżej [video]


Tylko w tym roku na Pomorzu Zachodnim powstanie 110 km wydzielonych dróg rowerowych, a 30 km istniejących tras zostanie oznakowanych. 

Pierwsze z inwestycji są prawie gotowe i czekają na odbiory techniczne. Projektowanie kolejnych odcinków trwa. Wszystko z niecierpliwością oraz olbrzymią ciekawością obserwują miłośnicy turystyki rowerowej, bo na szlakach ich nie brakuje.

Najpierw trasy rowerowe w pobliżu Lubczyny nad Zalewem Szczecińskim, a w ostatnich tygodniach położone w pobliżu Gryfina, we wsi Chwarstnica, przekonały się, jakim zainteresowaniem będą się cieszyć, gdy powstające tam szlaki zostaną w końcu oddane rowerzystom.

To właśnie zainstalowany w Chwarstnicy licznik rowerowy wskazał, że w niedzielę 15 lipca przejechało nią ponad 381 osób, a w tygodniu przy ładnej pogodzie trasa ściągała nawet 120 osób dziennie.

 Wraz z oddaniem pierwszych inwestycji zobaczymy pierwsze efekty tego ambitnego projektu. Już dziś widzimy, że rowerzystów nie brakuje, a efekt świeżości tylko zwiększy ich liczbę. Budowana przez nas infrastruktura to fundament, do którego swoje cegiełki będą musiały dołożyć lokalne gminy i ich mieszkańcy. Ich zadaniem jest stworzenie miejsc odpoczynku, noclegu, zachęcenie do skosztowania lokalnych smakołyków i zobaczenia miejscowych atrakcji – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Blue Velo (Trasa Zielonego Pogranicza)

Jeszcze w trakcie astronomicznego lata, na przełomie sierpnia i września oddany zostanie blisko 45-kilometrowy odcinek trasy z Gryfina do Trzcińska. W ramach wartego blisko 7 mln zł projektu powstało 11 km nowych tras, a te już istniejące, m.in. wykonane przez Gminę Banie, zostały oznakowane. Aktualnie na szlaku trwają odbiory techniczne i poprawki.

Wraz z końcem wakacji otwarcia doczeka się również 2,5-kilometrowy asfaltowy odcinek, którym z Dargomyśla przez las dojedziemy do Chwarszczan i tamtejszej XIII-wiecznej kaplicy Templariuszy. Pod koniec tego roku powinny się również zakończyć prace budowlane na trasach wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Dąbie – Lubczyna, Lubczyna – Modrzewie oraz Czarnocin-Skoszewo.

Szlak Blue Velo biegnie na Pomorzu Zachodnim od Świnoujścia przez Szczecin do Kostrzyna nad Odrą i liczy łącznie 275 km, ale dzięki współpracy regionów Polski Zachodniej, w przyszłości wzdłuż Odry będzie można pojechać aż do granicy polsko-czeskiej. Trasa ma bowiem docelowo liczyć nawet 1 tys. kilometrów.

Trasa Pojezierzy Zachodnich

Na przełomie września i października powinny się zakończyć wszelkie prace na trasie Siekierki – Trzcińsko-Zdrój, stanowiącej fragment Trasy Pojezierzy Zachodnich. Warta prawie 22 mln zł inwestycja jest w części poprowadzona po nasypach kolejowych i liczy ok. 37 km. W podobnym terminie zakończą się również prace na odcinkach Dzikowo-Barlinek (blisko 6 km) i Ińsko – Storkowo (ok. 2 km.).

Cały szlak prowadzi od Siekierek nad Odrą do Białego Boru, a wraz ze swoją odnogą ze Szczecina do Ińska będzie liczył w sumie ponad 422 km. Inwestycję na swoim terenie planuje kontynuować Województwo Pomorskie.

Velo Baltica – Trasa Nadmorska

Tylko kilka tygodni dzieli Kołobrzeg od otwarcia liczącego niewiele ponad 400 m, ale niezwykle ważnego odcinka rowerowego biegnącego przy ulicy Bałtyckiej. Obecnie trwają tam odbiory techniczne. Chwilę później dla turystów rowerowych zostaną udostępnione odcinki Darłówko – Wicie – Jarosławiec (7,5 km) oraz Łazy – Osieki – Iwięcino (6,5 km).

Stary Kolejowy Szlak

Jeszcze w tym roku powinna zostać opracowana dokumentacja dla odcinka Białogard – Złocieniec, na którym powstanie 5 km trasy rowerowej po dawnej linii kolejowej, a 57 km szlaku zostanie oznakowane (Białogard – Rąbino – Lipie – Jezierzyce oraz Połczyn-Zdrój – Złocieniec).

Co dalej?

W najbliższych latach na Pomorzu Zachodnim powstanie spójna sieć 1100 km tras rowerowych na wzór sieci niemieckiej. Nowe inwestycje połączą już istniejącą infrastrukturę tak, aby można było bezpiecznie i komfortowo przejechać przez atrakcyjne tereny regionu, a urlop na rowerze mógł trwać nawet 2 tygodnie. Wymienione już inwestycje będą tak naprawdę namiastką, gdyż znaczna liczba szlaków jest właśnie projektowana, na niektóre są rozpisane przetargi, a część dopiero zostanie nimi objęta.

Brak komentarzy

Obsługiwane przez usługę Blogger.