Reklama [góra]


Nie daj się jesieni, czyli jak dbać o odporność


Czas jesieni jest dużym wyzwaniem dla naszych organizmów. Mniejsza ilość słońca i zmiany temperatur mogą wpływać negatywnie na naszą odporność. 

Możemy częściej chorować, być zmęczeni i ospali. W czasie jesienno- zimowym warto stosować zdrową dietę, szczególnie bogatą w witaminę C. Uszczelnia ona ścianki naczyń krwionośnych i zwiększa odporność błon śluzowych, uniemożliwiając wirusom przenikanie do organizmu.

Kilka podstawowych rad:

  • Przestrzegaj zasad higieny osobistej! Myj ręce przed spożywaniem pokarmów, po wyjściu
  • z toalety, po kichaniu; Unikaj dotykania błon śluzowych ust, nosa i oczu.
  • Ćwicz regularnie! Regularny trening o umiarkowanej intensywności powoduje, że zwiększa się pojemność płuc, obniża ciśnienie krwi i zostaje pobudzony ośrodkowy układ nerwowy. Dochodzi do poprawy czynności żołądka i jelit. 
  • Organizm ma zwiększone zapotrzebowanie na produkcję energii, regenerację i powoduje systematyczne hartowanie.
  • Zdrowo się odżywiaj! W zachowaniu równowagi energetycznej organizmu dużą rolę odgrywają prawidłowo zbilansowane posiłki. Nie należy wychodzić z domu bez śniadania. Każdy posiłek powinien być wzbogacony o porcję warzyw.
  • Spożywaj mniejsze posiłki ale częściej i o stałych porach. Taki sposób odżywiania pozwoli na utrzymanie jednakowego poziomu energii przez cały dzień.
  • Pij dużo wody! Przyjmuje się, że na każdy jeden kilogram masy ciała powinniśmy wypijać 30 ml wody dziennie.
  • Odpoczywaj! Jeśli masz zbyt wiele obowiązków i małą ilość czasu dla siebie, prawdopodobnie jesteś przemęczony. Znajdź kilka minut dziennie na wyciszenie i relaks.
  • Zapewnij sobie odpowiednią dawkę witaminy D! Jesienią, kiedy czujesz, że twoje samopoczucie spada, powinieneś zastanowić się czego brakuje w twoim organizmie. Może to być witamina D, której odpowiednia dawka to najlepszy naturalny antydepresant oraz ważny element w walce z infekcją. Warto suplementować witaminę D, ale wcześniej wykonać profilaktyczne badania sprawdzając jej poziom w organizmie i skonsultować się z lekarzem.
  • Zaszczep się przeciwko grypie! Szczepienia przeciw grypie chronią przed powikłaniami pogrypowymi, które mogą pozostawić zdrowotne konsekwencje do końca życia np. konieczność przejścia na rentę inwalidzką, a nawet zakończyć się zgonem z powodu zaostrzenia istniejących lub pojawienia się nowych chorób przewlekłych. Powikłania pogrypowe mogą dotknąć wszystkich bez względu na wiek.

W związku z powyższym należy mieć na uwadze, że zróżnicowana dieta w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną są czynnikami warunkującymi lepsze działanie układu odpornościowego w okresie jesienno-zimowym. Niezmiernie ważne jest również to, by w przypadku gorszego samopoczucia, wystąpienia objawów chorobowych zostać w domu, by nie przenosić zakażenia na inne osoby np. współpracowników, a swoje objawy chorobowe skonsultować z lekarzem, który dobierze najlepszy sposób leczenia infekcji.

Brak komentarzy

Obsługiwane przez usługę Blogger.