W związku z opublikowaniem ustawy z dnia
27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw
domowych (Dz. U. poz. 2236), nałożone na gminy zadanie dystrybucji węgla
kamiennego spowodowałoby obowiązek zakupu przez te podmioty, tylko na ten cel,
kas rejestrujących online lub wymianę użytkowanych kas starego typu na kasy
online.
W związku z tym, Minister Finansów
wychodząc naprzeciw oczekiwaniu aby podmioty mogły wziąć udział w procesie
dystrybucji węgla kamiennego do indywidualnych odbiorców bez ponoszenia
dodatkowych kosztów, postanowił zwolnić je z obowiązku ewidencjonowania
przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienie dotyczy sprzedaży węgla
kamiennego dokonywanej z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych na podstawie
ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego
dla gospodarstw domowych (czyli w ramach zakupu preferencyjnego w rozumieniu
tej ustawy).
Dostawa węgla kamiennego będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej pod warunkiem należytego jej udokumentowania fakturą, a w odniesieniu do dostaw dokonanych przed wejściem w życie ustawy – pod warunkiem jej udokumentowania dowodami dostawy (w tym fakturami), zapisami w ewidencji lub dowodami zapłaty z których jednoznacznie wynika, jakiego towaru dotyczyła ta dostawa (węgiel kamienny) i na czyją rzecz została dokonana (dane uprawnionego nabywcy, w tym jego adres).
Ponadto, w odpowiedzi na sygnalizowane
wątpliwości w zakresie odliczania VAT przez gminy w związku z organizacją
systemu sprzedaży węgla w ramach zakupu preferencyjnego na podstawie ww.
ustawy, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że na gruncie VAT sprzedaż węgla
kamiennego przez Gminę w ramach zakupu preferencyjnego stanowić będzie
wykonywanie czynności opodatkowanych VAT w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej.
Zatem wszelkie zakupy dokonywane przez
Gminę (w tym nabycie węgla kamiennego na podstawie umowy określonej w tej
ustawie), jeśli będą związane wyłącznie ze sprzedażą na rzecz gospodarstw
domowych, będą uprawniały Gminę do pełnego odliczenia podatku VAT.
W zakresie w jakim możliwa jest
bezpośrednia alokacja wydatków do działalności opodatkowanej nie będą miały
zastosowania przepisy dotyczące odliczenia proporcjonalnego tzw.
prewspółczynnikiem VAT.