Grywalizacja a proces onboardingu - jak wprowadzać nowych pracowników do firmy?


W dzisiejszych czasach onboarding nowych pracowników - to jedno z kluczowych zadań, nad skutecznością realizacji których pracują HR managerowie. Właściwe wprowadzenie pracownika do zespołu i jego zapoznanie z obowiązującą w firmie kulturą organizacyjną skutkuje nie tylko ulepszeniem wskaźników działalności organizacji, ale i zapewnieniem komfortowych warunków pracy dla wszystkich zatrudnionych w niej osób. W jaki sposób grywalizacja może usprawnić proces onboardingu? W tym artykule przyjrzymy się odpowiedzi na to pytanie i podamy kilka skutecznych rozwiązań, które można spróbować wprowadzić do swojej firmy.

Grywalizacja: przybliżenie pojęcia

Wykorzystanie grywalizacji w świecie biznesu nie jest czymś zupełnie nowym. Już w latach 80. XX wieku amerykański producent sprzętu do fitnessu - Precor wprowadził do swoich urządzeń programy treningowe z elementami gier komputerowych. Na uwagę zasługuje też program z elementami grywalizacji „My Marriott Hotel”, opracowany przez amerykańską firmę Marriott w 2004 r. Pozwalał użytkownikom na poznanie zasad działania hotelu oraz nauczenie się umiejętności potrzebnych do pracy w branży hotelarskiej.

Obecnie grywalizacja w pracy oznacza wykorzystanie elementów gier w taki sposób, by przyczyniały się do motywowania pracowników i zwiększania ich zaangażowania w realizację celów strategicznych i bieżących organizacji. Grywalizacja może przybierać różne formy, a spośród nich największą popularnością cieszą się: turnieje, gry fabularne i symulacyjne, a także wdrożenie programów lojalnościowych.

Onboarding we współczesnych organizacjach: o czym warto wiedzieć?

Onboardingiem nazywa się proces wprowadzenia nowego pracownika do firmy i pomocy mu w osiągnięciu pełnej produktywności jak najszybciej po zatrudnieniu. Jest to ważny etap rekrutacji, w trakcie którego nowo zatrudnieni pracownicy uzyskują niezbędną pomoc w zrozumieniu kultury organizacyjnej, celów i misji firmy, a także zapoznają się z narzędziami, procesami i procedurami, których będą potrzebować na swoim stanowisku.

Onboarding może obejmować szkolenia, prezentacje, spotkania z kluczowymi ludźmi w firmie, mentorowanie oraz przekazywanie informacji na temat polityki i standardów firmy. Jak świadczy doświadczenie portalu https://cleverstaff.net/, automatyzacja pozwala przyspieszyć i usprawnić onboarding, a szczególnie ta z elementami grywalizacji

Innowacyjne podejście do onboardingu - jak grywalizacja wpływa na efektywność procesu?

Misje, wyzwania i zadania, proponowane nowym pracownikom, pozwalają szybko i bez stresu, a także w maksymalnie przyjaznej atmosferze przystąpić do realizacji swoich zadań. Elementy gry sprawiają, że osoba czuje się bardziej swobodnie i chętniej wchodzi w interakcję ze współpracownikami. Dodatkowo, elementy gier, takie jak: punkty, odznaki, czy poziomy, pozwalają na łatwiejsze śledzenie postępów w procesie onboardingu, co jest motywujące dla nowych pracowników.

Żeby wdrażanie elementów grywalizacji odbyło się skutecznie, należy pamiętać, że nie jest to zabawa, ale ważny element funkcjonowania organizacji i jednym z czynników jest przezwyciężenie konkurencji rynkowej. Oznacza to, że w ramach onboardingu, nawet i w postaci gry, obowiązkowo powinny się znaleźć elementy, umożliwiające kontrolę przyswajania przez pracownika nowej wiedzy oraz testowania jego umiejętności.

Kiedy warto wdrożyć grywalizację?

Kiedy grywalizacja opłaca się szczególnie dobrze? W sytuacji, gdy jednocześnie zatrudniamy kilka osób na podobnych stanowiskach. Wówczas możemy uruchomić głęboko zakorzeniony w naturze każdego człowieka mechanizm rywalizacji, a jednocześnie zmniejszyć poziom stresu w miejscu pracy oraz przyspieszyć zgranie się nowego zespołu. Badanie The Aberdeen Group wykazało, że stosowanie grywalizacji na etapie onboardingu umożliwiło o 48% podnieść poziom zaangażowania nowych pracowników i jednocześnie obniżyło rotację zatrudnienia nawet o 30%.

Jakie elementy grywalizacji najlepiej sprawdzają się na etapie onboardingu?

Jedną ze skutecznych metod zastosowania grywalizacji w onboardingu jest symulacja sytuacji biznesowych. W takiej symulacji nowi pracownicy muszą podejmować decyzje biznesowe i przejść przez różne etapy procesu biznesowego. Tego typu trening pozwala nowym pracownikom lepiej zrozumieć specyfikę firmy i procesów w niej zachodzących.

Ciekawą opcją są także misje wprowadzające. Można przygotować listę zadań, które nowi pracownicy muszą wykonać w ciągu pierwszych dni pracy. Można również umieścić je w formie interaktywnych zadań online i zaoferować nagrody za ich ukończenie. Podobną efektywnością wykazują się też quizy wprowadzające.

Co więcej, można symulować sytuacje, z jakimi mogą spotkać się nowi pracownicy w swojej pracy, na przykład interakcje z klientami, zanim będą dopuszczeni do kontaktu z rzeczywistymi interesariuszami firmy. W taki sposób nowo zatrudniona osoba będzie mogła lepiej zrozumieć oczekiwania wobec niej i przygotować się na ewentualne sytuacje kryzysowe, które mogą wystąpić w jej miejscu pracy.

Puentując, grywalizacja to innowacyjne podejście do onboardingu, którego skuteczność została już potwierdzona przez liczne organizacje. Pozwala zwiększyć zaangażowanie i motywację nowych pracowników, a także usprawnić przyswajanie przez nich wiedzy, która przyda im się w miejscu pracy.
Redakcja

Prześlij komentarz

Nowsza Starsza