Ukryta cena darmowych aplikacji


Nikt nie lubi przepłacać. Przyzwyczailiśmy się do ogólnodostępnych wiadomości, filmów wideo czy zdjęć, które można obejrzeć w ułamku sekundy. Nic dziwnego, że wielu użytkowników pobierających aplikacje mobilne chętniej wybiera te darmowe, nie zastanawiając się nad tym, w jaki sposób ich twórcy mają zrekompensować sobie czas poświęcony na ich stworzenie.

Zarabianie na aplikacjach nie zawsze polega na sprzedawaniu ich klientom. Serwis Statista.com podaje, że 98% przychodów z aplikacji mobilnych na całym świecie pochodzi z właśnie z darmowych aplikacji. Jak to możliwe? Czytaj dalej i dowiedz się, jaka jest rzeczywista cena darmowych aplikacji mobilnych.

Modele zarabiania pieniędzy przez bezpłatne aplikacje

Trudno oczekiwać od producentów aplikacji mobilnych, że będą działać bezinteresownie i po prostu udostępniać produkty, nad którymi pracowali wiele tygodni lub miesięcy. Okazuje się, że pobieranie opłat od użytkowników to nie jedyny sposób, w jaki twórcy mogą zarabiać na aplikacjach.

  • Przychody z reklam są generowane wyłącznie za wyświetlanie banerów reklamowych w aplikacji i/lub za konwersję.
  • Sponsoring, w ramach którego określone marki finansują darmowy dostęp do wybranych funkcji lub określonych treści.
  • Gromadzenie danych użytkowników i ich odsprzedaż firmom zewnętrznym.
  • Model Freemium, w ramach którego użytkownicy mogą korzystać z aplikacji za darmo, ale płacić za dodatkowe funkcje.
  • Finansowanie społecznościowe to najmniej inwazyjny sposób na zarabianie pieniędzy przez darmowe aplikacje. Ich twórcy polegają na dobrowolnych datkach od społeczności korzystającej z produktów.

Aplikacje mobilne mogą stosować wybrane lub wiele z powyższych modeli zarabiania pieniędzy dostosowując je do nawyków i preferencji użytkowników oraz trendów rynkowych.

Jeśli nie płacisz za produkt, sam jesteś produktem

Możliwość korzystania z darmowych aplikacji jest na tyle kusząca, że spore grono użytkowników po prostu je pobiera i instaluje, bez wczytywania się w ich regulamin. W większości przypadków muszą jednak założyć konto lub zezwolić aplikacji na dostęp do pewnych danych. Nawyki przeglądania, preferencje zakupowe, lokalizacja, dane z mediów społecznościowych czy kontakty w telefonie to bardzo cenna informacja dla reklamodawców.

Akceptując warunki korzystania z aplikacji, które przegląda niewielu użytkowników, zwykle wyrażasz zgodę na zbieranie, udostępnianie lub sprzedawanie stronom trzecim konkretnych danych. To z kolei ułatwia firmom zewnętrznym tworzenie ukierunkowanych reklam i w wielu przypadkach po prostu narusza Twoją prywatność. Wiele darmowych aplikacji upycha reklamy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, nie ograniczając się wyłącznie do banerów, ale także do wyskakujących okienek, czy pojawiających się niespodziewanie filmów reklamowych.

Po wyrażeniu zgód wymaganych do rozpoczęcia korzystania z aplikacji, nie masz praktycznie żadnej kontroli nad swoimi danymi. Mogą one wylądować w nieznanych Ci bazach danych. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo kradzieży tożsamości i wykorzystywania danych do oszustw cybernetycznych. Ponadto nadmierna ilość reklam może utrudnić Ci korzystanie z aplikacji lub zwiększyć ilość nieplanowanych kliknięć w banery, dzięki ich niewygodnemu umiejscowieniu.

Otwierasz drzwi złośliwym programom

Jeśli pobierasz darmowe aplikacje, a dodatkowo robisz to z nieoficjalnych źródeł (np. przez witryny internetowe, przez co musisz obniżyć poziom ochrony na swoim telefonie), narażasz się na zainstalowanie w tle złośliwego oprogramowania. Aplikacje, które z jakiegoś powodu nie są dostępne w oficjalnych sklepach, mogą mieć luki w zabezpieczeniach – te z kolei są chętnie wykorzystywane przez hakerów.

Jeśli zainstalujesz zainfekowaną aplikację, możesz nawet nie zorientować się, że przy okazji w tle działa złośliwe oprogramowanie. Mogą one szkodzić na różne sposoby – śledzić Twoją aktywność, wykradać dane do logowania, rejestrować Twoją lokalizację i wszystko na bieżąco przesyłać cyberprzestępcom. Oczywiście płatne aplikacje mobilne także nie są pozbawione luk – znacznie częściej zdarzają się one jednak w przypadku darmowych wersji oprogramowania.

Możesz utrudnić hakerom zbieranie podstawowych informacji o sobie, w tym danych o lokalizacji, instalując sieć VPN. Korzystając z funkcji moje IP możesz kontrolować swój adres IP, a następnie zmienić go na inny, łącząc się z jednym z serwerów usługodawcy.

Twoje urządzenie może działać wolniej

Prawdopodobnie nie raz spotkała Cię sytuacja, w której po zainstalowaniu aplikacji, Twój smartfon zaczął działać wolniej lub następowało szybsze zużycie baterii. Niektóre darmowe aplikacje mobilne uruchamiają procesy w tle, których efektem jest wyświetlanie reklam i gromadzenie danych. To z kolei wpływa na szybsze zużywanie zasobów urządzenia i niepotrzebne zajmowanie pamięci. Efektem jest narastająca frustracja i niepotrzebne spowolnienie pracy smartfona.

Czasami samo usunięcie aplikacji nie wystarczy. W ostateczności konieczne może być porządne wyczyszczenie urządzenia (nie warto używać do tego celu darmowych aplikacji) lub przywrócenie ustawień fabrycznych telefonu. Jak widzisz, powrót do ustawień sprzed instalacji darmowej aplikacji może być niezwykle czasochłonny, a korzyści płynące z korzystania z oprogramowania wcale nie muszą tego rekompensować.

Za dodatkowe funkcje trzeba będzie zapłacić

Darmowe aplikacje mogą oferować dostęp do ograniczonej ilości funkcji. Przykłady można mnożyć: programy graficzne mogą blokować możliwość korzystania z zaawansowanych narzędzi lub bazy dodatków, aplikacje sportowe i fitness przedstawiać niewielką ilość danych o Twojej aktywności, gry ograniczać ilość rund czy punktów przyznawanych dziennie, a planery pozwalać na zapisywanie tylko kilku wydarzeń w ciągu dnia.

Użytkownik, któremu przypadła do gustu darmowa wersja może poczuć frustrację tymi ograniczeniami i po prostu usunąć aplikację lub zdecydować się na wersję premium. Bardzo często opcja wykupu abonamentu na rok lub dwa jest przedstawiana jako najtańsza (pod względem miesięcznych kosztów) i tym samym chętniej wybierana, właśnie dzięki dwucyfrowym obniżkom.

Podobne praktyki pojawiają się szczególnie często na rynku darmowych aplikacji z grami. Obejrzenie filmu reklamowego może pomóc wydawcom aplikacji zdobyć dodatkowe środki, kosztem rezygnacji z natrętnych wyskakujących okienek i banerów. Gracze mogą pominąć reklamy wideo lub poczekać kilkanaście sekund i tym samym wydłużyć swoją grę.

Darmowe aplikacje mobilne a wersje freemium – czym się różnią?

Darmowe aplikacje mobilne to w rzeczywistości ogromna grupa programów, które można podzielić na mniejsze kategorie. Dwie największe z nich to aplikacje freemium i bezpłatne aplikacje w wersji demonstracyjnej. Aplikacje freemium umożliwiają użytkownikom bezpłatny dostęp do podstawowych funkcji. Bezpłatna aplikacja w wersji demonstracyjnej zwykle zapewnia pełny dostęp do funkcji, ale w ograniczonym czasie, np. przez 7 dni po rejestracji konta. Czasami wymagane jest podanie danych karty kredytowej, aby aktywować okres demo.

Obydwa typy aplikacji nie generują przychodów, do momentu, aż użytkownicy nie zaczną płacić za dostęp do funkcji premium lub nie będą kontynuować korzystania z usługi po okresie próbnym. Według danych Aplikacja Freemium ma współczynnik konwersji od 1% do 30%, a bezpłatne aplikacje mobilne w wersji próbnej osiągają wyższy współczynnik konwersji wynoszący 30% - 50%. Czy jest to spowodowane faktem, że użytkownicy aplikacji po rejestracji konta i podaniu swoich danych karty kredytowej po prostu zapominają o zakończeniu okresu próbnego, a opłata za użytkowanie zostaje automatycznie pobrana z ich rachunku bankowego?
Kilka słów na koniec

Jak pokazują dane, aż 25% aplikacji mobilnych jest używanych tylko raz po pobraniu. Później pozostają na urządzeniu i popadają w zapomnienie lub są od razu usuwane. Korzystanie z darmowych aplikacji jest więc bardzo popularne.

Co więcej, są one tak różnorodne, jak wyobraźnia ich twórców. Wielu użytkowników masowo pobiera aplikacje modyfikujące zdjęcia, bezpłatne gry lub niewielkie aplikacje pomagające podczas podróży, lub uprawiania sportu. Warto mieć świadomość kompromisów, na jakie mniej lub bardziej świadomie zgadzasz się instalując darmową aplikację mobilną.

Zrozumienie konsekwencji finansowych, psychologicznych, a także wpływ korzystania z darmowych aplikacji na ochronę prywatności danych mogą pomóc Ci ograniczać ukryte koszty. Nie musisz całkowicie rezygnować z darmowych aplikacji. Wystarczy, że zachowasz ostrożność i zapoznasz się z ich warunkami przed instalacją na swoim urządzeniu.
Redakcja

Prześlij komentarz

Nowsza Starsza