Najważniejsze zasady ciszy wyborczej:
Rozpoczyna się na 24 godziny przed dniem wyborów i trwa do zakończenia głosowania. W czasie ciszy wyborczej nie wolno prowadzić kampanii wyborczej, co obejmuje:
Wyjątki:
Materiały wyborcze już wcześniej rozwieszone (np. plakaty, banery) nie muszą być usuwane na czas ciszy, o ile nie są modyfikowane lub dodatkowo eksponowane.
Rozpoczyna się na 24 godziny przed dniem wyborów i trwa do zakończenia głosowania. W czasie ciszy wyborczej nie wolno prowadzić kampanii wyborczej, co obejmuje:
- organizowanie zgromadzeń
- publikowanie materiałów wyborczych (w tym w mediach społecznościowych),
- agitowanie na rzecz kandydatów lub komitetów wyborczych,
- publikowanie sondaży (zarówno przedwyborczych, jak i wyników z exit polli)
Wyjątki:
Materiały wyborcze już wcześniej rozwieszone (np. plakaty, banery) nie muszą być usuwane na czas ciszy, o ile nie są modyfikowane lub dodatkowo eksponowane.
Sankcje za złamanie ciszy wyborczej:
Złamanie ciszy może skutkować grzywną, a w przypadku publikowania sondaży — karą od 500 tys. zł do 1 mln zł.
Art. 494. § 1. Kto, w związku z wyborami, prowadzi agitację wyborczą:
1) na terenie urzędów administracji rządowej lub administracji samorządu terytorialnego bądź sądów,
2) na terenie zakładów pracy w sposób i w formach zakłócających ich normalne funkcjonowanie,
3) na terenie jednostek wojskowych lub innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub oddziałów obrony cywilnej bądź skoszarowanych jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
4) w lokalu wyborczym lub na terenie budynku, w którym lokal się znajduje
– podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi agitację wyborczą na terenie szkół wobec uczniów.
Art. 498. Kto, w związku z wyborami, w okresie od zakończenia kampanii wyborczej aż do zakończenia głosowania prowadzi agitację wyborczą
– podlega karze grzywny.
Art. 500. Kto, w związku z wyborami w okresie od zakończenia kampanii wyborczej aż do zakończenia głosowania, podaje do publicznej wiadomości wyniki przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych lub przewidywanych wyników wyborów, lub wyniki sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania
– podlega grzywnie od 500 000 do 1 000 000 złotych
Tags:
Polityka