Reklama [góra]

Poznaj historię mostu w Siekierkach [foto]




Na Maxim Getaways  czyli jednym z facebookowych fanpage'ów, którego autor zwiedza i opisuje różnie zakątki naszego kraju  poruszony został temat historii mostu w Siekierkach w gminie Mieszkowice.

 Spośród wielu, wielu mostów mijanych na szlaku wzdłuż Nysy i Odry ten na wysokości wsi Siekierki na pierwszy rzut oka nie wydaje się warty szczególniejszej uwagi. Ale wystarczy choć troszkę bliżej się przyjrzeć, aby dostrzec tajemnicze budowle obok mostu – czytamy na profilu.

Przedstawiamy kilka faktów oraz fotografii:
  • W głównym nurcie rzeki w odległości 31 metrów w dół i w górę rzeki do dziś stoją dwa dodatkowe filary: Segelpfeiler i Kranpfeiler. Posadowiono na nich po dwa żurawie do podnoszenia i opuszczania masztów na statkach.
  • W okresie od kwietnia 1897 do stycznia 1899 uruchomiono kolejno odcinki Berlin Lichtenberg – Werneuchen, Werneuchen – Wriezen oraz Godków – Pyrzyce, ustanawiając tym samym alternatywne połączenia Stargardu z Berlinem dla tego prowadzącego przez Szczecin od 1846 roku.
  • Jedno z przęseł mostu zachodniego znacznie przewyższało wysokością starszą konstrukcję, albowiem jego rozpiętość wynosiła 128 metrów – stary most w tym miejscu miał dwa przęsła o rozpiętości 61 metrów każde.
  • Stratedzy Układu Warszawskiego wiedzieli, że NATO będzie dążyło do przerwania łańcucha dostaw. Dlatego też na strategicznych kolejowych szlakach równoleżnikowych zaplanowano zapasowe przeprawy w sąsiedztwie przepraw stałych na największych rzekach. Na Nysie Łużyckiej i Odrze wybrano sześć takich miejsc, wśród nich przeprawę Siekierki – Neurüdnitz.


Most został otwarty wraz z tzw. drugorzędną linią kolejową (Nebenbahn) Wriezen – Godków 20 grudnia 1892 r.W 1910 roku przeprawa została poważnie przebudowana. Podnosząc wszystkie przęsła, zwiększono prześwit o 1,6 metra. Umożliwiając żeglugę większym jednostkom i jednocześnie wzmacniając przęsła, umożliwiono przejazd cięższym pociągom.


W ruchu pasażerskim istniały tylko połączenia osobowe obsługiwane wagonami klasy 2 i 3 w relacji Berlin – Wriezen – Godków z ewentualnym przedłużeniem do Chojny.Podczas ćwiczeń „Bariera 79” przy specjalnie przygotowanych przyczółkach budowane są dwie składane przeprawy o długości 1200 metrów każda. 


Po upadku komuny most popada w zapomnienie. Nie przeprowadza się już ani ćwiczeń wojskowych, ani nawet rokrocznych testowych przejazdów lokomotywami.

Dzięki internetowi wiemy, że w lipcu 1996 r. most odwiedzają dwa spalinowe wagony silnikowe typu SN61.

Później, w 2002 roku, odwiedza go już w pojedynkę ten sam Ganz-MÁVAG, który towarzyszył hucznemu otwarciu przed dwoma tygodniami szlaku rowerowego nr 20, który zbudowała nam Wanda Nowotarska.

Warto przypomnieć, że most odwiedził i nakręcił program Bogusław Wołoszański. Materiał filmowy można było oglądać na kanale Polsat Play.

Szczegółowe fakty o moście i okolicy dostępnie na profilu autora.


Źródło: fot. maxim getaways".

Brak komentarzy

Obsługiwane przez usługę Blogger.