Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Dębnie stawiają na Słońce! [foto]

Grupa "Słoneczne Blaski" powstała dzięki Karolinie Suberlak - Dworczyk, która wspomniała o Ogólnopolskim Konkursie "Postaw na Słońce" na jednej z lekcji fizyki. Jako lidera zespołu wybrała Hannę Dawidowicz.

- Hania ma za zadanie trzymać nas wszystkich razem, abyśmy byli zgraną drużyną oraz pilnuje terminów wykonywanej przez nas pracy. Następne osoby, które chcę przedstawić to Mirabela Gluza i Maja Balcarczyk. Dziewczyny stworzyły logo naszej grupy. Świetnie sprawdziły się w tej roli, ponieważ kreatywność dziewczyn jest bez granic, a ich wspólna praca jest bardziej efektywna i ambitna. Asia Remberger, Tosia Koszałka, Brajan Kwiatkowski i Dawid Drozdowicz to osoby odpowiedzialne za przygotowywanie informacji do referatów. Ostatnią osobą jestem ja – Patrycja Mizianty. Wspólnie z Hanią pisałam referaty oraz stworzyłam opis naszej grupy. Uważam, że każdy sprawdza się doskonale w swojej roli  i świetnie wykonuje swoje obowiązki.

Konkurs „Postaw na Słońce” dotyczy OZE (Odnawialnych Źródeł Energii). W pierwszym etapie należało napisać referaty, wymyślić nazwę grupy oraz stworzyć logo.

W referatach przedstawiono zalety źródeł energii odnawialnych oraz wady źródeł energii nieodnawialnych, opisano negatywny wpływ tradycyjnych źródeł energii na środowisko przyrodnicze. Po pierwszym etapie konkursu, w którym wzięło udział 75 drużyn z całej Polski, uczniom z Dębna udało się uplasować na 18. miejscu.

- Bardzo nas to ucieszyło i zmotywowało do dalszej pracy.W ramach promocji Odnawialnych Źródeł Energii w lokalnej społeczności przeprowadziliśmy grę terenową opartą na kodach QR. Przygotowania zaczęliśmy od zamieszczenia na szkolnym facebooku informacji, o przygotowywanej przez nas grze terenowej promującej OZE. Załączyliśmy również zdjęcia głównej wygranej. Dodatkowo Maja oraz Asia dzień przed festynem chodziły po klasach i informowały uczniów o nadchodzącym wydarzeniu. Maja i Mirabella wykonały plakaty, którymi udekorowaliśmy nasze stoisko. Hania wykonała w Canvie prześliczne ulotki. Zaprezentowała w nich naszą grupę oraz rodzaje OZE. Zalaminowane ulotki wyglądały bardzo profesjonalnie.

Promocję nprojektu przeprowadzono podczas szkolnego festynu "Festyn Europejski - z jedynką w tle", który odbył się 19 maja na plaży miejskiej w Dębnie. Stanowisko oklejone było plakatami "Słoneczne Blaski" oraz "Postaw na Słońce". Każdy uczestnik gry otrzymał drobne upominki, między innymi piórniki oraz odblaskowe breloczki.

W grze wzięło udział 40 osób, spośród których rozlosowaliśmy 8 nagród, w tym nagrodę główną - ROWER MIEJSKI. Pozyskanie funduszy na nagrody okazało się strzałem w dziesiątkę! Gra cieszyła się dużym zainteresowaniem, a uczniowie byli zaangażowani w wykonywanie zadań. Zadaniem uczestników było odnalezienie 6 kodów QR, pod którymi ukryte były zadania dotyczące OZE. Z racji tematyki festynu w zadaniach nawiązaliśmy również do Unii Europejskiej. Zadania do gry terenowej pomogła przygotować  Karolina Suberlak-Dworczyk.

Każdy był zaangażowany w organizację gry - rozlokowaliśmy kody QR, zapisywaliśmy drużyny i udzielaliśmy im instrukcji na temat udziału w grze, zachęcaliśmy uczestników festynu do udziału w naszej grze, gdy było to konieczne służyliśmy również pomocą, gdy uczestnicy napotkali problemy techniczne,

Po wykonanych zadaniach zapraszano chętne osoby do wirtualnego zwiedzania między innymi farmy fotowoltaicznej oraz elektrowni wiatrowej. W tym celu użyto szkolnych okularów VR. Losowanie nagród odbyło się na głównej scenie festynu o godzinie 19. Jednak zanim to się stało, Hania, liderka grupy, zrobiła krótką przemowę na temat  udziału w konkursie "Postaw na Słońce".

Nagrody jakie zakupiono dzięki dofinansowaniu naszego darczyńcy to rower miejski, dwie gry planszowe, dwa zestawy hula hop + skakanka oraz dwa zestawy nerek sportowych.

Mirabela uwieczniła nasze wysiłki na swoich wysokojakościowych zdjęciach. Pani Karolina zbierała nas wszystkich, aby opracować detale końcowej pracy. Pomagała nam też w przygotowaniach i za to jej bardzo dziękujemy, ponieważ bez Pani Karoliny nie udałoby nam się ogarnąć całego chaosu panującego przy festynie. Ja - Patrycja, stałam przy stoisku i pilnowałam porządku.
Gra cieszyła się dużym zainteresowaniem. Uczniowie dzięki niej poszerzyli swoją wiedzę o OZE, a my, uczniowie klasy ósmej, mieliśmy okazję spróbować swoich sił w koordynowaniu tak dużego przedsięwzięcia.