Od nowego roku weszły w życie przepisy wprowadzające dodatkowe obowiązki oraz opłaty dla punktów handlowych oraz gastronomicznych oferujących żywność i napoje w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Działanie wbrew przepisom grozi karą nawet do 1.000.000 zł.
Zmiany dotyczą produktów, tj.: pojemniki na żywność, pojemniki na napoje, butelki na napoje,
paczki i owijki, lekkie torby na zakupy, kubki na napoje wraz z wieczkami i pokrywkami, sztućce, talerze, słomki, patyczki higieniczne, balony i patyczki do balonów, chusteczki nawilżane, wyroby tytoniowe z filtrami i filtry, podpaski, tampony i aplikatory.
Co muszą robić podmioty handlowe i gastronomiczne?
- pobierać opłaty konsumenckie od użytkowników końcowych nabywających ww. produkty:
- 0,20 zł/szt. – w przypadku kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek;
- 0,25 zł/szt. – w przypadku pojemników na żywność; - pobierać opłaty recyklingowe za jednorazówki z tworzywa sztucznego w wysokości 0,20 zł/szt. oraz wpłacać ją kwartalnie na konto urzędu marszałkowskiego;
- pobierać opłaty kaucyjne od użytkowników końcowych – jeśli posiadają na stanie np. lodówki z napojami innych podmiotów w opakowaniach tj. butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych; puszki metalowe o pojemności do 1 l; butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l;
- prowadzić dodatkową ewidencję kubków na napoje oraz pojemników na żywność;
- prowadzić dodatkową ewidencję butelek z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów – to już obowiązuje od 24.08.2023 r.;
- zaktualizować wpis do BDO co najmniej o dział II tabela 8 – termin na dokonanie aktualizacji był do 24.08.2023 r.;
- umieszczać nr BDO na wszystkich dokumentach firmowych (m.in. fakturach, paragonach itp.);
- uiszczać opłatę roczną w wysokości:
- 0,10 zł/kg – za pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje do 3 litrów, kubki na napoje, w tym pokrywki i wieczka, lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego;
- 0,01 zł/szt. – za wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne; chusteczki nawilżane; balony; - przeznaczać środki na kampanie edukacyjne – 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w roku poprzedzającym;
- sporządzać sprawozdania o nabytych produktach jednorazowego użytku lub wprowadzonych do obrotu – do 15 marca każdego roku za rok poprzedni – pierwsze sprawozdanie do 15.03.2024 r.
Kogo dotyczą nowe obowiązki? Otóż obejmują one m.in.:
- przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego oraz hurtowego;
- punkty gastronomiczne (restauracje, bary, pizzerie itp.), w tym obiekty mobilne, w których oferowane są produkty żywnościowe i napoje, w tym sprzedawane w lodówkach w butelkach szklanych i plastikowych oraz puszkach;
- podmioty stosujące urządzenia vendingowe.
Wyślij zapytanie na adres e-mail kontakt@eko-rada.pl lub zadzwoń bezpośrednio pod numer telefonu 883 597 569. Serdecznie zapraszam!
Karolina Szewczyk-Cieślik
Doradztwo Ekologiczne